Wednesday, 16 November 2011

Inilah Khinzir (Babi) Yang Pintar Untuk Dijual

 
Jika mendengar nama babi hutan mungkin yang ada di benak fikiran anda adalah binatang yang liar dan ganas. Tapi berbeza dengan babi hutan milik Asum Kimong warga Desa Sukamanah, Jawa Barat.

Babi hutan ini sentiasa menurut perintah pemiliknya, bahkan babi tersebut dapat tidur, sujud dan menonggeng bergantung apa yang diperintah pemiliknya.Bedu, begitulah Asum Kimong memanggil babi hutan binatang peliharaan yang baru berusia lima bulan itu. Dia menurut terhadap semua perintah sang majikan.

Bukan itu sahaja,jika diminta untuk tidur, babi hutan ini terus sahaja berbaring dan memejamkan matanya. Selain tidur, babi hutan ini dapat diperintahkan untuk sujud dan menonggeng meskipun dengan posisi yang cukup aneh.

Menurut Asum, Babi hutan ini pertama kali ditemukan di kawasan sawah. Saat itu terdapat lima anak babi bersama satu induknya. Namun hanya dua yang dapat ditangkap.Seekor dibawa temannya sementara seekor lagi dipelihara Asum iaitu Bedu.

Menurut Asum,babi hutan peliharaannya sangat memilih apa yang mahu dimakannya. Selain roti, ikan yang diberikan untuk menjadi makanannya harus dibakar terlebih dahulu, jika tidak babi ini tidak mahu makan.“Babi ini dalam hal makanan sangat rumit, jika ikan yang diberikan tidak di bakar terlebih dahulu, babi ini tidak mau memakannya,” ujar Asum.

Kini babi hutan ajaib ini sering dibawa Asum pergi ke kebun. Jika ada yang berniat untuk membelinya, Asum pun berniat untuk menjualnya.

SUMBER: NEWS OKEZONE

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...