Tuesday, 15 November 2011

Kembar Berada Di Dalam Otak Seorang Bayi

 
DUNIA perubatan kembali dikejutkan dengan peristiwa aneh. Doktor di Colorado, Amerika Syarikat, baru sahaja selesai menjalankan pembedahan mengeluarkan kaki kecil dari otak seorang bayi berusia tiga hari.

Pakar bedah otak pediatrik Dr Paul Grabb terkejut bukan kepalang. Ketika membedah kepala dan otak Sam Esquibel, dia menemukan sepotong kaki yang hampir terbentuk dengan sempurna, lengkap dengan lima jari dan kaki keduanya yang hampir terbentuk. Tidak hanya sekadar kaki, pakar bedah otak itu juga menjumpai beberapa bahagian tubuh lain seperti sepotong tangan dan paha.

"Seperti melahirkan bayi tapi dari otak," kata Grabb. Sebenarnya tujuan pembedahan itu dilakukan ialah untuk mengeluarkan tumor yang ada di otak bayi tersebut. Berdasarkan hasil scan otak yang dijalankan, keputusan jelas menunjukkan ada tumor dalam otak Sam. Namun secara fizik, tubuh bayi pasangan Tiffnie dan Manuel Esquibel ini kelihatan sihat sepertimana tubuh bayi yang lain.

"Menjumpai struktur organ yang hampir terbentuk seperti ini merupakan hal yang unik, luar biasa, dan tidak pernah terdengar di mana-mana pun," kata doktor pakar tersebut. Namun mungkin juga ‘kaki’ di otak Sam itu benar-benar satu bentuk tumor otak bawaan.

Tumor menurut Grabb, boleh terjadi akibat kes fetus in fetu di mana janin kembar tumbuh di dalam janin lainnya. Namun begitu dia tidak pernah mendengar ada kes seperti ini yang terjadi di otak. Sehinggakan dia terus teringat dengan mitos Yunani yang mana raja para dewa bernama Zeus melahirkan puterinya Athena dari dahinya

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...