Wednesday, 30 November 2011

Pemilik Kamera Yang Hilang Ini Ditemui Semula Dengan Bantuan Google

Setahun Hilang Didasar Laut, Kamera Dipertemukan dengan Pemilik Berkat Bantuan Google+Fotografer hidupan liar, Markus Thompson sedang melakukan scuba diving di luar Vancouver, British Columbia, ketika ia menemukan sebuah kamera digital mahal yang di Teluk Dalam.

Kerana penasaran, Thompson kemudian memeriksa kad SD yang ada didalam kamera dan ajaibnya ia mampu memulihkan 50 foto dari kad memori kamera itu.

Ia kemudian membuat memposting gambar-gambar tersebut di situs jejaring sosial Google+, dan menanyakan apakah ada orang yang sengaja menenggelamkan sebuah kamera Canon EOS 1000D.

“Ada sekitar 50 gambar percutian keluarga dari kad memori itu. Jika anda tahu seorang pemadam kebakaran dari pasukan British Columbia yang memenangkan kompetisi regional Pasifik fire fighting, memiliki isteri yang cantik dan puteri berusia 2 tahun, tolong beritahu saya. Aku akan senang untuk mengembalikan foto-foto percutian mereka. ” tulis Thompson.

Para detektif-detektif di jejaring sosial Google+ mulai membandingkan wajah dari foto yang berhasil diselamatkan itu, dan pencarian pun mulai dilakukan.

Pencarian tersebut menjadi suatu hit di internet, dimana Thompson menerima ribuan komen, dan akhirnya ia mendapatkan sebuah email dari seorang teman pemilik kamera tersebut dan berhasil memecahkan misteri itu.
 
“Halo Markus. Terima kasih banyak untuk email. Ya saya tahu persis siapa pemilik kamera itu! Dia adalah petugas pemadam kebakaran Delta. Aku akan memiliki dia menghubungi Anda.” tulisnya dalam emaItalicil, dengan hanya memberikan namanya sebagai Hilary, seperti yang ditulis Mail Online.

Ternyata, kamera Canon yang harga barunya sekitar 500 dolar itu, milik seorang pemadam kebakaran British Columbia yang kehilangan kamera itu pada bulan Ogos 2010.

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...