Thursday, 8 December 2011

Inilah Anjing Paling Penakut Di Dunia



Adalah sesuatu yang wajar jika seekor anjing takut terhadap sesuatu, namun Border Collie berusia 6 tahun ini mempunyai ketakutan yang tidak wajar dimiliki seekor anjing, kerana ia sangat takut terhadap kucing dan berada dalam gelap.

Bahkan gugupnya terhadap kucing dan gelap, Bentley kerap bersembunyi dibalik sofa dan menggigiti kukunya saat ditinggal sendirian, seperti orang yang ketakutan setelah melihat hantu, sehingga dia terpaksa mengenakan sarung khusus untuk melindungi kakinya.


Namun, nasib Bentley akan menjadi lebih buruk lagi setelah sang majikannya memutuskan untuk tidak lagi memeliharanya, kerana tidak dapat mengatasi dengan sifat pengecutnya.

Meskipun tubuhnya lebih besar dari rata-rata anjing Border Collie, pasukan penyelamat Dogs Trust di Kenilworth, Warwickshire, Inggris, membawanya pulang pada malam hari sehingga ia tidak sendiri.

Sandra Wilson, manager yang mengurus kandang anjing, mengatakan bahawa Bentley adalah anjing paling pengecut yang ia pernah lihat.

“Bentley takut kucing dan mengunyah kukunya sebagai reaksi terhadap stress kerana ditinggal sendirian atau dalam gelap.” tutur Wilson yang dikutip Mail Online.

“Kami bahkan melihatnya bersembunyi di balik sofa dan menggigiti kukunya ketika ia mendengar kucing mengeong di televisyen. Dia mungkin anjing yang paling pengecut di Inggris, tapi dia akan menjadi haiwan peliharaan yang lucu.” tambahnya.

Bentley didiagnosis menderita monophobia (takut berada sendirian) setelah pemilik pertamanya meninggal pada Oktober 2009. Tapi pemilik kedua menyerah untuk mengurusnya setelah memelihara Bentley selama tujuh bulan.

2 comments:

  1. Entri anda "Inilah Anjing Paling Penakut Di Dunia" telah terpilih untuk diletakkan di Blog Info Copy Tampal. Nice entry :)
    copytampal.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. NICE BLOG....pakjoe nk bg tau nie pakjoe ada byk lg tip blog yg nk bg kt tuan blog jemput siggah ke laman bl0g pakjoe jgn lpa tau sbb pakjoe dh follow...jgn sombong tau rajin2 la komen entry tgk nie dulu nnt tuan blog tau la npa pakjoe kata kena rajin komen Check It Out! wahhh segmen blog siapa akan pakjoe pilih
    lg 1 pakjoe dh tekan iklan dekat blog nie...pakjoe nk bg duit sikit kn dh nk bka kolah hahaha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...