Monday, 27 February 2012

Wanita Mengaku Menjadi Pemilik Matahari

Setelah berjuta-juta tahun, akhirnya Matahari memiliki pemilik; Seorang perempuan dari wilayah lembab di Sepanyol, Galicia mengatakan dia telah mendaftarkan planet itu di mahkamah setempat sebagai harta bendanya. Angeles Duran (49) mengatakan  dia melakukan tindakan tersebut pada September, setelah dia membaca mengenai seorang lelaki Amerika yang telah mendaftarkan dirinya sebagai pemilik Bulan dan sebahagian besar planet di Galaksi Bimasakti.
Dengan berbekal surat yang dibuat mahkahmah, Angeles Duran secara rasmi mengkukuhkan diri sebagai pemilik matahari.

Memang ada kesepakatan antarabangsa yang menyatakan tak ada negara yang boleh mengatakan memiliki atas satu planet atau bintang pun, tapi kesepakatan itu tak menyebut-nyebut mengenai perseorangan, kata Angeles Duran. “Tak ada penghalang, saya membuatnya  secara hukum, saya tidak bodoh, saya tahu hukum. Saya melakukan itu tapi orang lain juga dapat melakukannya, itu cuma berlaku buat aku sebagai yang pertama.”

Dokumen yang dikeluarkan tersebut menyatakan Angeles Duran sebagai “pemilik Matahari, satu bintang jenis G2, yang berada di pusat Sistem Tata Surya, dan dari Bumi berada dalam jarak sekitar 149.600.000 kilometer. Angeles Duran, yang tinggal di kota kecil Salvaterra do Mino, mengatakan ia sekarang ingin mengenakan bayaran buat siapa sahaja yang menggunakan Matahari dan memberi separuh dari hasilnya kepada pemerintah Sepanyol.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...