Monday, 15 April 2013

Bapa Mithali Campak Anak Dari Bangunan Tinggi

Bapa Mithali, Mahu Campak Anak Ke Lantai

Secuitpun tak layak bergelar bapa mithali buat lelaki ini. myMetro hari ini melaporkan seorang wanita terpaksa meminta bantuan polis apabila kerap diugut dengan puluhan khidmat pesanan ringkas (SMS) daripada bekas suami yang mengancam mencederakan serta mencampakkan kedua-dua anak kembarnya ke lantai.

Menurut Rohayu, 30-an, bekas suaminya yang tinggal di Batu Arang, Selangor, sering menghantar SMS berbaur ugutan sejak lebih tiga bulan lalu.

Mangsa yang bekerja sebagai peniaga makanan dan berasal dari Taman Song Choon, Gunung Rapat, di sini berkata, dia bercerai tahun lalu selepas suami cuba memukulnya.

“Bekas suami kemudian meninggalkan rumah bersama tiga anak kami berusia antara satu hingga empat tahun tanpa pengetahuan saya.

“Yang menjadi masalah ialah perkahwinan kami dilangsungkan di Narathiwat, Thailand pada 2007. Walaupun perkahwinan itu tidak mengikut undang-undang syariah Malaysia, ia diwalikan bapa saya,” katanya.

Menurutnya, hasil perkahwinan itu, mereka memperoleh tiga cahaya mata. Pada mulanya bekas suami berjanji mendapatkan dokumen pengesahan perkahwinan di Malaysia, namun semuanya janji kosong.

“Dia yang tidak bekerja bagaimanapun melarikan semua anak kami, menyebabkan saya hampir gila kerana merindui mereka,” katanya.

Dia mendakwa pernah berusaha mendapatkan hak penjagaan anaknya, namun bekas suami mengugut mencederakannya.

“Pada masa sama, saya turut membawa masalah perkahwinan itu ke Mahkamah Syariah Ipoh bagi memastikan hak saya dan anak terbela.

“Bekas suami sepatutnya menghadiri perbicaraan tapi dia enggan datang, sebaliknya menghantar SMS ugutan kepada saya,” katanya.

Tambah tertekan apabila bekas suaminya kerap menghantar SMS mahu mencederakan anak mereka jika dia masih berkeras membawa kes perceraian itu ke mahkamah.

“Saya bimbang jika dia bertindak gila mencederakan anak kami yang masih kecil. Susulan itu saya terpaksa membuat empat laporan di Balai Polis Kampung Rapat, di sini.

“Saya khuatir keselamatan anak berikutan bekas suami sebelum ini panas baran dan kerap memukul saya. Saya bimbang anak didera,” katanya.

Pada masa sama, dia turut meminta pertolongan bapanya, Ibrahim Mad ,59, untuk menyiasat keadaan anaknya yang tinggal bersama suami.

“Saya tambah tertekan apabila lori digunakan untuk berniaga dilarikan bekas suami, baru-baru ini.

“Malah, rumah yang saya diami ketika ini bakal dilelong apabila bekas suami enggan meneruskan bayaran yang sudah lama tertunggak.

“Malah, suami menghantar SMS berbunyi: ‘Sorry (maaf) rumah lelong! Anak lelong’,” katanya.

Sementara jurucakap Ibu Pejabat Polis Daerah Ipoh mengesahkan menerima laporan dan siasatan masih dilakukan bagi menjejaki bekas suami mangsa.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...